Groepen

Klik op een groep voor meer informatie. Lestijden van alle groepen kunt u vinden op de pagina Lesrooster.

Informatie over het inschrijven bij een groep is te vinden op de pagina Lidmaatschap.

Voor overige info kunt u contact met ons opnemen of stap eens binnen in de Ringkant.

Bent u geïnteresseerd in één van onze lessen? Kom gerust eens langs en maak gebruik van de 2 gratis proeflessen die Kwiek biedt aan nieuwe leden.

Peutergym

We doen (kring)spelletjes, bewegen op muziek, klimmen over de toestellen en leren al echte kunstjes, zoals een koprol op de mat of duikelen aan de rekstok.

Ieder kindje beweegt op eigen niveau. Het gaat er vooral om dat ze zelf ontdekken, zelfstandig hindernissen overwinnen en plezier hebben in het bewegen, steeds een stapje verder en hoger.

Kleutergym

Een uurtje klimmen en klauteren, huppelen, hinkelen, rennen, springen, balanceren, spelletjes en bewegen op muziek. Maar ook al echte kunstjes zoals een koprol of handstand op de mat, ophurken op een kast, een streksprong met de trampoline, een hurkzit op de balk en nog veel meer!

Ieder kindje gaat op eigen niveau en tempo steeds een stapje verder en hoger. Het belangrijkste doel is dat ze plezier hebben in het bewegen en het leren van nieuwe dingen.

Recreatiegym meisjes - vanaf 6 jaar

Als de kinderen wat ouder worden komt het accent steeds meer op het echte turnen te liggen. Bij de recreatiegym voor meisjes wordt er aandacht besteed aan de lange mat, evenwichtsbalk, rekstok / ongelijke brug, ringen en sprong met plank, plankoline of trampoline. Daarnaast worden er natuurlijk ook nog spelletjes en spannende klim-onderdelen gedaan. Recreatiegym is voor iedereen; plezier hebben in het bewegen en op eigen tempo en niveau nieuwe dingen leren, staan voorop!

Meisjes vanaf 6 jaar kunnen ook aan wedstrijden deelnemen. Een paar keer in het seizoen wordt er een wedstrijd georganiseerd met verenigingen uit de omgeving. Hier wordt tijdens de gymlessen hard voor geoefend, zodat de gymnasten mooie oefeningen kunnen laten zien aan het publiek!

Totaal zijn er 3 groepen

meisjes 1 voor meiden in groep 3 en  4 van de basisschool
meisjes 2 voor meiden in groep 5, 6 en 7 van de basisschool
meisjes 3 voor meiden in groep 8 van de basisschool
Als je eens mee wilt kijken of doen, schuif dan aan in de juiste groep. De train(st)ers bespreken dan met je of dat inderdaad de juiste groep is.

Recreatiegym jongens - vanaf 6 jaar

Tijdens dit gymuurtje kunnen jongens vanaf 6 jaar lekker hun energie kwijt. Een uur volop in beweging!
Naast rennen, springen, klimmen en (bal)spelletjes wordt er ook aandacht besteedt aan echte turn-onderdelen; lange mat, rekstok, gelijke brug, ringen en sprong met plank, plankoline of trampoline. Recreatiegym is voor iedereen; plezier hebben in het bewegen en op eigen tempo en niveau nieuwe dingen leren, staan voorop!

Jongens vanaf 6 jaar kunnen ook aan wedstrijden deelnemen. Een paar keer in het seizoen wordt er een wedstrijd georganiseerd met verenigingen uit de omgeving. Hier wordt tijdens de gymlessen hard voor geoefend, zodat de gymnasten mooie oefeningen kunnen laten zien aan het publiek!

Free-running meisjes en jongens vanaf 8 tot 16 jaar

Het woord zegt het al: Vrij rennen. Alles mag en kan. Als een vrije coole jongen of meisje spring en vlieg je over obstakels. De kick van deze ervaring zal je niet snel vergeten. Wat een plezier en energie! Je wilt al snel meer! En dat  krijg je! In uitdagende en veilige sfeer met spannende nieuwe oefeningen.

Jong talent - 4 t/m 8 jaar

De jong talent groep is een recreatie-groep voor de jongste talentjes van onze vereniging. Kinderen van 4 tot 8 jaar kunnen uitgenodigd worden voor deze groep. Tijdens de lessen wordt er veel aandacht besteed aan lenigheid, kracht en de basis-oefeningen van het turnen. Het verschil met de andere recreatie-gymgroepen is dat de nadruk vooral op het gymmen ligt en minder bij spel. Dit betekent niet dat we nooit spelletjes doen; de kinderen zullen spelenderwijs de grondbeginselen van het turnen leren.
De jong talentjes nemen deel aan de recreatie-wedstrijden die tijdens het seizoen georganiseerd worden.

Als je ongeveer 8 jaar bent stroom je vanuit deze groep door naar ‘meisjes 1’. Turnsters die voldoende gegroeid zijn in de oefenstof en echt turn-talent blijken te hebben, komen in aanmerking voor de selectie.

Selectie turnen - vanaf 8 jaar

Als een turnster talent lijkt te hebben, kan zij worden uitgenodigd voor selectie turnen. De selectie is een wedstrijd-groep. Er wordt geturnd volgens de richtlijnen van de KNGU: het Nationaal Turn Systeem (NTS).

Naast het aanleren van onderdelen op de verschillende toestellen, is er in de trainingen veel aandacht voor kracht en lenigheid. Er zijn minimaal 4 wedstrijden per seizoen, waaronder de turn-competitie met verenigingen uit de omgeving.

Lijkt het u leuk om een keer te komen kijken? In de agenda van deze website staan de data van de wedstrijden vermeld!

Toestelgym dames - vanaf 18 jaar

Toestelgym voor volwassenen, van beginners tot gevorderd. Ieder kan op eigen niveau haar lenigheid, kracht en behendigheid verbeteren onder leiding van een ervaren trainster. Na de warming-up wordt er afwisselend op verschillende onderdelen geturnd. U krijgt begeleiding waar nodig of gewenst. Deze groep is bedoeld voor dames die ontspannen bezig willen zijn. Niets moet, alles mag en gezelligheid staat voorop!

G-Gym

G-gym richt zich op de motorische ontwikkeling van mensen met een verstandelijke beperking. Als je het leuk vindt om te sporten zit je hier goed! De g-gym groepen zijn gezellige gym-uurtjes waarin ieder beweegt op eigen tempo en niveau. Plezier staat voorop! De lessen bestaan uit een warming-up op muziek, (bal)spelen, oefeningen om de spieren soepel te houden, (eenvoudige) hindernisbanen en een cooling-down op muziek. Het doel van de lessen is het zelfvertrouwen te vergroten, de motoriek te verbeteren en bovenal; plezier te ervaren in het bewegen.
De lessen zijn  op dinsdag- en vrijdagavond  en worden gegeven in de Antilope (Ipse de Bruggen, locatie Ursula).

Aerobics

Aerobics is een conditietraining op muziek waarbij verschillende spiergroepen aan bod komen. In de aerobic-lessen wordt gebruik gemaakt van oefeningen uit verschillende sporten zoals; Body-Shape, Tai Bo, Zumba (voor taille en heup), BBB (Buik-, Bil- en Beenspieren) en rug-, arm- en borstspieren. Alle oefeningen worden redelijk intensief gedaan met als doel; versterking van het hart, grotere longcapaciteit en vergroting van het uithoudingsvermogen van de spieren.

De les wordt begonnen met een circulatie warming-up, die intensief genoeg is om de lichaamstemperatuur te laten stijgen (opwarmen van de spieren) en de hartslag omhoog te brengen. In het conditie-gedeelte is het belangrijk om in beweging te blijven met verschillende trainingsvormen. Op stimulerende muziek worden er heel wat calorieën verbrand en diverse spiergroepen aangesproken, zonder dat het enige moeite kost!

De les wordt afgesloten met een cooling-down om het lichaam weer tot rust te brengen en te laten ontspannen. Om spierpijn te voorkomen worden er rek- en strek oefeningen gedaan op ontspanningsmuziek. Zo gaat iedereen met een fit en voldaan gevoel naar huis. Om de twee weken wordt er weer een andere les gegeven met verschillende accenten.

Callanetics

Callanetics is een groepsles op muziek, voor volwassen. Tijdens deze les wordt er gewerkt aan de conditie en versterking van de buik-, bil- en beenspieren.
De les start met een warming-up, gevolgd door grondoefeningen. Er wordt ook gebruik gemaakt van klein materiaal zoals dynabands, gewichtjes en steps. De les wordt afgesloten met een cooling-down.

Callanetics wordt gegeven in de muziekzaal van zalencentrum de Ringkant.

Meer Bewegen Voor Ouderen - 65+

MBVO zijn gymnastieklessen bedoeld voor dames en heren van 65 jaar en ouder. Een sportief uurtje waar, naast het bewegen, ook gezelligheid en sociaal contact centraal staan. Er wordt aandacht besteed aan het vergroten of behouden van de beweeglijkheid, de spierspanning en ontspanning, coördinatie en balans. De sport en spel activiteiten zijn aangepast aan het niveau van de deelnemers. Tijdens de les wordt er gebruik gemaakt van muziek en verschillende materialen.

De les begint met lopen in de zaal en pasjes op de plaats, eventueel met klein materiaal (dynabands, ballen, ringen, stokken, kegels e.d.). Daarna worden er grondoefeningen gedaan ter versterking van vele spieren van het lichaam. Tot slot een spel, zoals kegels omgooien met een bal, ringwerpen, een bal overgooien of geheugenspelletjes.

MBVO 65+ wordt gegeven in de muziekzaal van zalencentrum de Ringkant.

Koersbal

Koersbal is van oorsprong een Australische sport en lijkt enigszins op Jeu de boules. Omstreeks 1980 is de sport overgewaaid naar Europa. Het is een balspel dat binnen wordt gespeeld op een mat van 8 bij 2 meter. Er spelen twee teams van twee personen tegen elkaar. De bedoeling van het spel is, om de bal zo dicht mogelijk te rollen bij de jack, het witte doelballetje. De ballen rollen in een boog omdat het zwaartepunt van de koersballen niet in het midden zit.

Deze sport is zeer geschikt voor senioren die, naast eenvoudig en rustig bewegen, ook van een beetje wedstrijdspanning houden.

Koersbal wordt gespeeld in de muziekzaal van zalencentrum de Ringkant.